Het meerjarig STEM-II traject wordt per school op maat samengesteld en bestaat uit 3 fases:
- Adoptiefase: ‘Voordoen’ van wetenschaps- en technologieonderwijs via lesaanbod, in- en aanpassen van de onderwijsmaterie met aanvankelijk een belangrijke rol voor externe lesaanbieders en externe adviseurs. Daarna gaan de leerkrachten het geleerde met ondersteuning nadoen en zelf uitproberen.
- Implementatiefase: Dingen die werken voor de eigen school blijven behouden en worden waar nodig passend gemaakt voor de eigen leerlingen, leerkrachten en schoolmethodiek. Hier neemt de rol van externe adviseurs af. Leerkrachten gaan professionaliseren op het gebied van wetenschaps- en technologieonderwijs. De wensen en behoeftes van de school staan hierbij centraal.
- Borgingsfase: Wetenschaps- en technologieonderwijs vormt inmiddels een passend en geïntegreerd onderdeel van het dagelijks lesaanbod van de hele school. Externe adviseurs/opleiders ondersteunen op afstand. De rol van de externe aanbieders is geminimaliseerd.
Aanpak verkort traject STEM-II Plus
Voor STEM-II Plus is bovenstaande aanpak ingekort tot een 2-jarig traject. Dat betekent dat scholen veelal instappen in de implementatiefase. De scholen worden al direct meer zelf in stelling gebracht en krijgen een op maat afgestemd onderwijsaanbod.