Wat is STEM-II
Onderzoekend en Ontwerpend Leren
STEM-II is een meerjarig ondersteuningstraject voor scholen, gebaseerd op de onderwijsmethodiek ‘Onderzoekend & Ontwerpend Leren’. Hierin leren kinderen én leerkrachten om op een innovatieve manier aan de slag te gaan met wetenschap en technologie in het onderwijs.
Externe deskundige en gespecialiseerde lesondersteuners vanuit kenniscentra en opleidingstrajecten nemen de scholen mee in dit leerproces. Uiteindelijk komt de school tot een structureel, onderwijs- en lesaanbod dat in de dagelijkse onderwijspraktijk door de eigen leerkrachten gegeven wordt.
Voor de schooljaren 2014 tot 2018 zijn inmiddels 67 Limburgse scholen met behulp van STEM-II aan de slag om de algemene leer- en denkvaardigheden, de zogenaamde 21e eeuwse vaardigheden, van hun leerlingen optimaal te stimuleren. Het gaat hierbij niet louter om technische vaardigheden of technische kennis. Maar om het ontwikkelen van alle talenten en vaardigheden die nodig zijn om alle technocratische ontwikkelingen ook in de toekomst optimaal te kunnen inzetten in het dagelijkse leven en werk. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ICT-basisvaardigheden, samenwerken en kritisch denken.
Voor STEM-II Plus is STEM-II ingekort tot een 2-jarig traject. De scholen worden vanaf de start meteen uitgedaagd om Onderzoekend & Ontwerpend Leren zelf te integreren in hun lessen door middel van een op maat afgestemd onderwijsaanbod.
* STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics